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Newbie solex 330

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Message par kourabies Lun 9 Avr - 18:18

i recently purchase a solex 330 i think it was from the first 330 generation and brought it at greece from france! it came in pieces and i managed to assembly most of it parts. i have a few issues. i cannot fit the front fender and the front brake! its very difficult for me! also i have to find a way to make it no leak because i took it a couple of times to ride and i got dirty. gas from the carburator and maybe dirt from the point that exhaust gets into the manifold. i have some papers for this and i need to get it licenced here but they ask me for a Grey Card. how can i take a grey card from here? thanks in advance!solex - Newbie solex 330 30443311
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kourabies

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Message par olivier Mar 10 Avr - 13:08

comme , je suis super bon en anglais j'ai demandé à mon ami google de traduire ce qui donne ça :

achète récemment un solex 330 je pense qu'il était de la 330 première génération et l'a apporté à la Grèce de la France! Il est entré dans des pièces et j'en ai géré à l'assemblée la plupart des parties. J'ai quelques questions(publications). Je ne peux pas adapter l'aile de devant et le frein de devant! Son très difficile pour moi! Aussi je dois trouver un moyen pour ne le faire aucune fuite parce que je l'ai pris deux ou trois fois pour aller et j'ai sali. Le gaz(l'essence) du carburateur et peut-être la saleté du point que l'échappement entre dans le collecteur. J'ai quelques papiers pour ceci et je dois l'obtenir autorisé ici mais ils me demandent une Carte Grise. Comment puis-je prendre une carte grise d'ici ? Remerciements à l'avance!

grosso modo , il veut faire une carte grise !
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Message par olivier Mar 10 Avr - 13:09

christophe ! à toi l'honneur !
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Message par kourabies Mar 10 Avr - 20:18

sorry but i dont understand what you mean

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Message par Jacoud73 Mer 11 Avr - 10:45

Bonjour Kourabies.
Pouvez-vous nous donner le numéro inscrit sur le carter du moteur pour dater votre Solex ?
Il semble que c'est bien un 330 de première génération, mais le haut du moteur (la culasse) est plus récent.
Voici des images du moteur d'origine :
http://www.oldbike.eu/museum/engines/post-ww2/1955-velosolex-330/
Le modèle des photos est un peu plus récent (l'arrière est différent), mais le moteur est le même.
Pour la carte grise, c'est difficile pour vous de faire une carte française, puisque vous êtes à l'étranger.
Peut-être pourrez-vous demander des renseignements à la Fédération Française des Véhicules d'Epoque, la FFVE :
http://www.ffve.org/
Ils sont agréés pour refaire les documents perdus en vue d'immatriculer des véhicules de collection.J'espère vous avoir été utile.
Je vous fais une traduction de mon texte via Google, en essayant de la corriger... Embarassed

Hello Kurabies.
Can you give us the number written on the engine cover to date your Solex?
It looks like it's a first generation 330, but the top of the engine (the cylinder head) is newer.
Here are some images of the original engine:
http://www.oldbike.eu/museum/engines/post-ww2/1955-velosolex-330/
The model of the photos is a little more recent (the back is different), but the engine is the same.
For the registration card, it is difficult for you to make a French card, since you are abroad.
Perhaps you can ask for information to the French Federation of Vintage Vehicles, the FFVE:
http://www.ffve.org/
They are licensed to redo lost documents in order to register vintage vehicles. Perhaps you have the same organization in your country for old vehicles?
I hope I have been helpful to you.

Good luck for your project,
Jacques
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Message par kourabies Mer 11 Avr - 12:27

hey! thanks for your comment. i knew that the cylinder head is from a newer model. i just dont know lot about technical things but i wanna ask if its only the head or maybe the whole cylinder (maybe piston too) from an other model. also i found that piston is different from newer models. i was thinking of replacing the piston-cylinder with new ones but i dont know if i have to put the original one to work properly or i could put a cylinder-piston from a newer (maybe 1700-2200) model. i also have lots of questions to make. as i ve been told by the last owner its a 1953 model 267702. as i searched might be the first models of 330 or maybe even the late 45. but almost all sites i searched was saying a 1953 model.

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Message par Jacoud73 Mer 11 Avr - 15:58

Très bien. Ce numéro confirme ce que je pensais.
Pour moi, il s'agit d'un modèle 45cc et non 330. Le cadre, ainsi que l'arrière sont d'un 45cc, même si les premiers 330 avaient encore ce cadre.
Et le numéro 267702 indique aussi un moteur de 45cc avant octobre 1953 (c'est mon année de naissance, donc c'est un très bon modèle Very Happy ).
Je pense qu'on a remplacé le haut du moteur par des pièces plus récentes : culasse, filtre à air, mais aussi cylindre, piston, pipe d'admission et carburateur. Seuls le carter, l'embiellage et le galet ont été conservés, puisque le numéro est le bon.
Votre cylindre est à transferts latéraux, il doit donc contenir un piston bombé. Le 45cc et le 330 avaient un cylindre à 1 transfert à l'avant et un piston à déflecteur (bosse).
Voici un autre lien intéressant :http://www.lesolex.com/chronologie.php

Malgré ces changements, tout cela est correct (si le cylindre et le piston vont ensemble) et la machine doit fonctionner avec de meilleures performances.
Maintenant si vous souhaitez remettre la machine dans son état d'origine, il est encore possible de retrouver des pièces de cette époque.
J'ai moi-même restauré un 45cc de 1951 et je connais bien la machine. Je pourrai vous aider si nécessaire.
Bon courage,
Jacques

In english :
Very good. This issue confirms what I thought.
For me, this is a 45cc model and not 330. The frame and the back are a 45cc, although the first 330 still had this frame.
And the number 267702 also indicates a 45cc engine before October 1953 (it's my year of birth, so it's a very good model: D).
I think the top of the engine has been replaced with newer parts: cylinder head, air filter, but also cylinder, piston, admission pipe and carburetor. Only the crankcase, the crankshaft and the roller were kept, since the number is the good one.
Your cylinder is lateral transfers, so it must contain a rounded piston. The 45cc and the 330 had a transfer cylinder at the front and a deflector piston (bump).
Here is another interesting link: http: http://www.lesolex.com/chronologie.php

Despite these changes, all of this is correct (if the cylinder and piston go together) and the machine needs to work with better performance.
Now if you want to restore the machine to its original state, it is still possible to find parts of this era.
I myself restored a 45cc from 1951 and I know the machine well. I can help you if necessary.
Good luck,
Jacques
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Message par kourabies Mer 11 Avr - 20:03

I was aware that might be a solex 45 but thanks to you now i am sure. I want to fix some things like front fender and brakes. I cannot understand how can i fit both of them. Can someone send me some pics to see how is fitted?  Also the front brakes. I want to make it look original as possible. I also would like to have a pair of new rims and tyres. Also considering to put the original look head, air filter and carb cap. I think i will might need to replace the roller thet attach on the front tyre and make it turn but it have a lot of work to be done to reach this point.Today the front light and the handlebar arrived! Thanks in advance and i really started to feel welcome here and i am very happy for that! solex - Newbie solex 330 Img_2010
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Message par Jacoud73 Dim 15 Avr - 11:18

Pour les freins et le garde boue avant, voir ici :
http://le.galet.free.fr/solex_pieces_detachees_freins_cables.htm
et ici :
http://www.aventure-restauration.net/smf_forum/index.php?topic=39.0

Le garde-boue avant est tenu par la pièce n°6 du frein avant.

Votre guidon n'est pas du modèle 45cc. Le modèle d'origine a ses poignées parallèles.
Mais celui-ci devrait se monter.
Vous pouvez trouver des pneus et des pièces de bonne qualité ici :
https://www.solex-motobecane.com/3-pieces-pour-velosolex/pieces-detachees-pour-solex-45cc-330-660-1010-et-1400-vsx/pneu-600-x-45b-type-yy-noir-pour-solex-10-10.htm

Il y a eu deux tailles de pneus pour le 45cc : 600 et 660. Vérifiez !

Pour votre galet, il faut essayer avant de le changer. Il est probable que vous aurez besoin de changer les deux roulement du vilebrequin pour les remplacer par des roulements étanches. A surveiller.

For the brakes and the front fender, see here:
http://le.galet.free.fr/solex_pieces_detachees_freins_cables.htm
and here :
http://www.aventure-restauration.net/smf_forum/index.php?topic=39.0

The front fender is held by the front brake part number 6.

Your handlebar is not the 45cc model. The original model has its parallel handles.
But this one should come up.
You can find good quality tires and parts here:
https://www.solex-motobecane.com/3-pieces-pour-velosolex/pieces-detachees-pour-solex-45cc-330-660-1010-et-1400-vsx/pneu-600-x-45b- Type-yy-black-to-moped-10-10.htm

There were two tire sizes for the 45cc: 600 and 660. Check!

For your roll, you must try before changing it. You will probably need to change both crankshaft bearings to replace them with sealed bearings. To check.

Have a good day
Jacques
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Message par kourabies Lun 28 Mai - 17:25

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I really struggle to fit the front fender. Also there are some small links from the carb .

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Message par Jacoud73 Lun 28 Mai - 20:42

Salut,
Pour vos photos, préférez le lien BBCode ou "miniature".
Puis cliquez sur "Prévisualisation" (Preview) pour vérifier votre message avant de l'envoyer.
Vous pouvez éditer votre message pour le corriger tongue

Pour vos freins, voir ici:
https://www.google.fr/search?q=solex+montage+du+frein+avant&num=50&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjWsJKYhKnbAhUHRhQKHb3XDC8QsAQIJg&biw=1366&bih=603
Où est le problème avec votre carburateur ?

Hello,
For your photos, prefer the link BBCode or "miniature".
Then click on "Prévisualisation" (Preview) to check your message before sending it.
You can now edit your message to correct it: language:

For your brakes, see here:
https://www.google.fr/search?q=solex+montage+du+frein+avant&num=50&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjWsJKYhKnbAhUHRhQKHb3XDC8QsAQIJg&biw=1366&bih=603

Where is the problem with your carburetor?

Good luck
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Message par kourabies Mar 29 Mai - 19:00

When i recieved the solex in parts i think that accidentally put the fork part (the part that goes in the neck of the bike) the wrong side. So then i paired the side parts of the fork also wrong. Also the screw was on that part so i didnt think that it could be at the opposite side. I hope the photos will help. So i have to put the screw to the other side and frint fender and brake will go in place?solex - Newbie solex 330 15276110
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Message par Jacoud73 Mar 29 Mai - 20:25

Oui, je pense que la vis doit être du côté du moteur et le garde-boue passe à l'intérieur de la fourche.
S'il vous plaît, faites attention à ne mettre que des miniatures comme images, ou mettez-les à des dimensions plus basses. C'est important pour qu'on puisse vous aider.

Yes, I think the screw must be on the side of the engine and the fender goes inside the fork.
Please, be careful to only put thumbnails as images, or put them to lower dimensions. It's important for us to help you.
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Message par kourabies Mer 30 Mai - 11:22

I am sorry about the pictures. I posted from my cell phone and the size was seemed to be small. Thanks a lot... it took me so long to understand that i put the fork the opposite side so was the screw. Is there any problem if the T part that goes in the neck of the frame and makes the fork is the "wrong" side? Only the T part!

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Message par Jacoud73 Mer 30 Mai - 14:25

Yes, because the fender will be also wrong... and cause a problem with te brakes
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